Neem voor je verder leest even een klein moment om diep in te ademen, en daarna langzaam diep uit te ademen. Als je dan weer inademt, stel je dan voor dat je vanuit alle kanten liefde (of gouden licht) je lichaam in zuigt; en als je weer uitademt, adem je dankbaarheid uit als boodschap aan de kosmos…….

Deze eenvoudige inleiding maakt dat je meer verbonden bent met jezelf, met je ziel, met het universum, met je goddelijke deel.

Het thema vandaag is ‘pauze’.

We leven in een maatschappij die gehaast is, die jachtig is. We haasten ons naar de volgende bestemming, om ons vervolgens weer naar een andere plek te haasten. En dat maakt helaas ook dat we daardoor weinig in het huidige moment kunnen zijn. Niet in het minst omdat we steeds bezig zijn met het volgende moment. Ook maakt het dat we minder genieten van wat we doen en dat we het grotendeels op de automatische piloot doen.

Als je dat niet zo vindt, van die jachtige maatschappij, kijk dan maar eens naar een film uit het eind van de vorige eeuw. Nog maar 20 jaar geleden, maar een stuk langzamer. Ga nog eens 2 decennia terug en kijk naar een serie uit die tijd. Nog langzamer. Ellendig langzaam soms. Nu is er niets mis met snel, maar wel als het maakt dat we daardoor minder ‘verbonden’ zijn, minder bewust zijn, minder onszelf zijn.

Daarom is het goed om regelmatig letterlijk en/of figuurlijk een stapje terug te doen. Figuurlijk maakt het dat je wat langzamer doet, bewuster, met meer aandacht, en daardoor ook meer aanwezig bent. Dat alleen al maakt dat je meer verbonden bent met je diepere Ik, met je niet-fysieke deel. En daardoor dus beter in staat bent te scheppen, te manifesteren.

Letterlijk maakt het dat je meer kunt waarnemen. Dat je meer kunt observeren, jezelf min of meer een time-out geeft om te reflecteren, te zien wat er gebeurt, te bedenken wat je anders zou willen. En dat is een niet onbelangrijk facet van het proces van manifesteren. Doordat we bedenken wat we liever hebben, wat we graag hebben, laten we zien aan het universum wat we echt willen.

In een gesprek en zeker in een twistgesprek is dat stapje terug soms heel belangrijk. Als je allebei alleen maar gelijk wilt hebben, is dat lastig, maar als je in staat bent je af te vragen waar het nu eigenlijk echt om gaat, kun je veel beter manoeuvreren. Je kunt je ‘techniek’ aanpassen, en daardoor beter laten zien wat je echt bedoelt, met een grotere kans op overeenstemming. Vooral ook omdat je niet jouw automatische piloot de discussie laat bepalen, maar veel bewuster aanwezig bent.

Een stapje terug is dus niet zozeer trager gaan functioneren, maar eerder bewuster aanwezig zijn en je bewuster zijn van wat er gebeurt. Daardoor heb je dan gelijk meer controle over wat je doet. Maar het mooiste van alles is dat je beter in staat bent te manifesteren, te krijgen wat je wilt. Soms direct, soms op termijn. Het maakt het leven mooier……je bent bewuster van wat je doet en kunt er meer van genieten…..

Wat inmiddels wel duidelijk is, is dat we beter kunnen manifesteren als we meer aanwezig zijn, als we meer ‘in ons lichaam’ zijn. En – zoals ik al eerder aangaf – is dat ook essentieel om onze energie te bewaken. Als we meer met de aandacht buiten ons zijn, geven we in feite meer energie weg. En terwijl we dat doen zijn we niet ‘verbonden’.

Een Qigong oefening – een oefening met de levensenergie – is de volgende:

Terwijl je staat (of zit), adem je langzaam en diep naar je buik. Je buik zet uit. Probeer ook naar de achterkant – je rug/nieren – te ademen. Dus je buik zet uit naar voren en opzij, misschien zelfs een beetje naar achteren.
Uiteraard adem je daarna rustig uit.

Adem opnieuw rustig diep in, nu eerst naar de buik en dan naar de borst. De buik zet uit, en dan zet de borst uit, de schouders gaan iets omhoog (en die laat je weer zakken). Je aandacht gaat dus vanuit je buik omhoog naar de borstkas en schouders, en je gaat dan naar je hoofd. Je aandacht is dan in je hele lichaam.  Je bent volledig aanwezig.
Adem dan weer rustig uit.

We doen dat nog een keer, met de adem en aandacht achtereenvolgens in buik, borst en hoofd. En als we uitademen, spannen we de bekkenbodemspieren aan. We trekken het perineum ( het onderste deel van de romp, tussen geslachtsdeel en anus) op, trekken de navel naar de rug, doen alsof we de plas ophouden. Aan het eind van de uitademing ontspannen we de spieren weer.

En als laatste ademen we op dezelfde manier in, vullen onszelf weer helemaal met ademhaling en aandacht (aanwezigheid). We houden de adem vast en spannen de bekkenbodemspieren aan. Stel je daarbij voor dat de Qi (vanuit de aarde) vanaf je staartbeentje via je wervelkolom naar je hersenen gaat terwijl je dat doet. Zuig via je mond nog een keer extra adem in, en ontspan volledig terwijl je met een ontspannen zucht uitademt.

Je kunt tussen werkzaamheden door of als je ergens staat te wachten een versie hiervan doen door bewust in te ademen naar buik, borst en hoofd. Voel je aanwezigheid, je kracht. En adem dan rustig uit en ontspan.

Je kunt dit vrijwel overal en op elk moment doen zonder dat anderen dat merken.

Alleen al op die manier inademen geeft je een krachtig en aanwezig gevoel. Het maakt dat je meer in je eigen kracht bent. Je vergroot op dat moment ook je energieveld. Het zorgt voor meer zuurstof in je weefsels, en het zorgt voor ontspanning. En bovendien ben je meer aanwezig in je lichaam en dus heb je beter contact met het universum en/of jouw niet fysieke deel.

Uiteraard is het ook een prima hulpmiddel voor als je je minder oké voelt. Als je minder goed in je vel zit, minder energie hebt, of voor een uitdaging staat. Even ‘tanken’.
Je voorstellen dat je gouden licht inademt (of ‘gewoon’ liefde) en dat ook via je wervelkolom naar boven laat gaan, maakt het nog krachtiger.

Speel ermee, zoals ook manifesteren/scheppen spelen moet zijn.
We zijn hier om spelend te leren. En er valt op dit moment veel te leren. Vooral om liefdevol te blijven, om je ondanks alles gelukkig te blijven voelen.
Met minder mogelijkheden, met beperkingen, met rare maatregelen en rare beslissingen, met misschien minder familiebezoek ook, andere vakanties, op een andere manier werken, met minder vertrouwen in de mensen waarop je zou behoren te vertrouwen, met constante dreiging van een technocratische in plaats van menselijke politiek. etc.

Maar juist uitdagingen laten ons leren. Ze laten ons zien wat we niet en dus juist wel willen.

Dit is een heel leerzame tijd, waarin het belangrijk is je aandacht niet te veel naar buiten te richten, niet steeds met zaken buiten jezelf bezig te zijn. Waarin het ook belangrijk is om je blij te voelen, gelukkig te zijn, liefde te ervaren en liefdevol te zijn. Maar tegelijkertijd niet te negeren of ontkennen wat er in de wereld gebeurt.......

Daarbij is het dus belangrijk pauzes in te lassen en regelmatig bewust aanwezig te zijn. Nu misschien wel meer dan ooit. En die pauzes hoeven niet in te houden dat je niets doet, maar het kunnen die momenten zijn dat je even diep ademhaalt, even volop aanwezig bent in jezelf. Bewust. En als je dan toch bewust die actie onderneemt, denk dan tegelijk even aan wat je wilt.

Stel je in je hoofd voor dat het al is zoals je wilt. Geniet van dat idee, van dat gevoel. Wees er dankbaar voor. Ook dit werkt weer twee kanten op. Enerzijds geef je een boodschap aan het universum terwijl je in de goede staat bent, anderzijds creëer je een goed gevoel bij jezelf waardoor je je beter voelt. Bovendien verhoog je de trillingsfrequentie en help je op die manier het energieveld rond de aarde wat erg verzwakt is iets te versterken.

Het is echt spelen. Probeer het bewust een spel te laten zijn en verzuip niet in de ernst en de angst van de dag. Speel met energie, met Qi, met aanwezig zijn, met manifesteren, met je gevoel…….

Wordt vervolgd.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn