zonolie

Plantaardige olie toch niet goed?

Laat je niet in de luren leggen door deze kop, want dit soort koppen kom je voortdurend tegen in de media. Je ziet een kop, neemt het onbewust in je op, en voor je het weet is het een waarheid geworden.

Veel beter zou het zijn om te zeggen dat de meeste plantaardige oliën niet goed zijn, of iets meer op de vlakte dat een aantal plantaardige oliën niet goed zijn.

Maar waar het in feit om gaat: is het omega-3 of omega-6 vetzuur?
Kort door de bocht gezegd komt het erop neer dat omege-6 vetzuren slecht voor ons zijn omdat ze in het lichaam oxideren (wat agressieve vrije radicalen veroorzaakt, die voor ons schadelijk zijn), omdat ze de neiging tot ontsteking versterken en omdat ze zelfs indirect kankerbevorderend zijn.

Omega-3 vetzuren daarentegen zijn juist goed voor ons omdat ze niet oxideren, en omdat ze tegen ontstekingen werken. Ze beschermen ons.
Het probleem is dat in onze huidige voeding de hoeveelheid omega-6 gigantisch is toegenomen ten koste van de omega-3. In onze gewone voeding zit dus al veel te veel omega-6. We moeten er daarom veel meer omega-3 tegenover stellen om het een beetje gezond te houden.

Ook daarom is het gebruik van oliën met overwegend omega-6 eigenlijk gewoon slecht. Het feit dat ze linolzuur bevatten zegt dan helemaal niets. Uit onderzoek blijkt ook dat het gebruik van deze oliën eerder slecht dan goed voor het hart is, wat ook heel logisch is. Oliën met linolzuur maar met teveel omega-6 zijn zonnebloemolie, sojaolie en maisolie.  Deze olie kun je dus beter mijden!

De twee oliën die je wel kunt gebruiken zijn olijfolie en kokosolie.
Voor in de salades is extra vierge olijfolie het beste. Maar daar mag je niet mee wokken en bakken. Dan kun je de traditionele nemen, maar beter is het nog om kokosolie te gebruiken.
Extra vierge olijfolie verhitten is sowieso niet goed, maar kokosolie verandert niet door verhitting en is daarom nog beter dan ‘gewone’ olijfolie om te bakken en braden.

(Ook als je zelf frietjes maak – van aardappel, of veel gezonder van zoete aardappel – kun je beter kokosolie gebruiken; in aanschaf wel duurder, maar de andere olie moet je om de paar keer vervangen (omdat het steeds schadelijker wordt) en met kokosolie kun je bijna een jaar doen, omdat het niet schadelijk wordt – pas op: de niet geurloze smaakt naar kokos, de geurloze veel minder).

Het opvallende is dat het onderzoek waar dit uit kwam (van de plantaardige olie), een grote studie in Minnesota,  ook liet zien dat mensen met een grote afname van cholesterol een hoger risico hadden op overlijden aan hartziekten………..(!)

Dat is wel heel erg in tegenspraak met de hele cholesterolhype…….
Ook dat is niet zo gek. Enerzijds heb ik persoonlijk grote twijfels aan al het gedoe over cholesterol (en dan druk ik me voorzichtig uit), anderzijds slikken mensen om het cholesterol te verminderen vaak omega-6 rijke vetzuren (ook de bekende margarine en bakolie!). Dat vermindert hun gezondheid en vergroot ook de kans op hart- en vaatziekten.

Bovendien zijn er steeds meer deskundigen die beweren dat de nadelen van cholesterolverlaging groter zijn dan de voordelen. We hebben cholesterol nodig voor onze hormonen en ook ter bescherming tegen kanker. Mensen met kanker blijken vaak een laag cholesterol te hebben. Daarentegen blijkt er onder mensen die hun cholesterol moeten verlagen minder kanker voor te komen. Logischerwijs zou je dus mogen veronderstellen dat er een relatie is………..

Het is niet voor niets zo dat een cholesterolverlagend middel (Big Farma is niets te smerig) ‘trots’ vermeldde dat mensen die hun middel slikten minder kanker hadden dan gemiddeld…………wat kwam (maar dat stond er niet bij) omdat die mensen beschermd waren door een hoger cholesterol.

Conclusie: vermijd zonnebloemolie, maisolie en sojaolie.................... gebruik olijfolie en kokosolie.

(en als je dat doet, gebruik dan in alle koude gerechten de extra vierge olijfolie)

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn